14 mars 2013

En virkad fågel...

Har virkat några påskfåglar i vitt virkgarn och virknål 1,5...
Här på denna blogg hittade jag modellen och beskrivning
 i form av foton på denna lilla fågel eller skall man kalla
 den för " krakapelikan "....

Min beskrivning : Virkgarn och 1,5 virknål.
Varv 1: Gör en ring och virka 9 fm runt.
Varv 2: Virka 2 fm i varje fm.
Varv 3: Virka *1 fm och 2 fm i följande fm*. Upprepa *-*
varvet till slut.
Varv 4: Virka *2 fm och i den tredje fm virkar du 2 fm*. Upprepa
*_* varvet till slut.
Varv 5: Virka *3 fm och i den fjärde fm virkar du 2 fm*. Upprepa
*-* varvet till slut.
Varv 6: Virka *4 fm och i den femte virkar du 2 fm*. Upprepa 
*-*varvet till slut.
Vik cirkeln dubbel och virka ihop med fastmaskor, fyll i 
lite vadd innan du avslutar varvet.
Vänd med 1 lm och *1 st , 2 dubbel st i samma m, 1st och 1 fm i samma m*.
Upprepa *-* 3ggr = stjärten.
Virka 4 fm,**4 lm, *4lm och 1 fm i första lm*. Upprepa *-* 3ggr = fot.
Virka 4fm på de 4 första lm = ben.** Upprepa **-** så att du får andra
benet och foten...
Virka så att du har 3 fm kvar, 3 lm och virka 3 dubbelst, men virka inte 
dubbelst tillslut för du skall dra ihop alla tre så att du får en näbb...

Fabrikens torsdagtema är "min bloggplats" och det är nog här 
vid matbordet jag oftast sitter och bloggar. Nu har jag mina 
små "krakapelikaner" rakt framför mej på blombrädan vid
matbordet när jag sitter och skriver...

 Kraam
Sanne

7 kommentarer:

Monica sa...

Fina fåglar!

Och vet du Sanne,
med en virkad korg i bakgrunden så tror jag att jag skulle klara dehär. Var inne och kolla hennes blogg och det var ju superbra beskrivet med bilder för oss "uusavuttomat" ;)

Ha det bra
Monica

House and Garden by Bia sa...

Så himla fint du gör!!!
Jaa snart är det ju påsk...oj vad fort tiden går....
Ha de gott!!
Kramisar

Fru Lagom sa...

Så söt den var!

Anonym sa...

Hej Sanne!!
Så fina fåglar du gett ut mönster på! Här har tillverkningen börjat och dom är så roliga att virka!!!
Tack för all inspiration du ger, förra året gjorde jag dina fina fjäderprydnader, handledsvärmare och för ett tag sedan dina fina korgar:)
Kram
Britt

Cilla sa...

Tack för ett fint virkmönster!

Cilla♥

Lyckoslanten sa...

Tack för det mönstret på den fågelarten!
Ha en skön fredagskväll! ♥

Här är gudagott att vara ! sa...

Dina krakapelikaner gillar jag skarpt !! - Så söta ♥
Din kofta från Cream gillar jag också...Mycket !
Ha en härlig helg !
Kraam Anneli

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...